W naszej szkole realizowany będzie jeden z modułów programu „Ogarnij Inżynierię”, Tajemnice zielonych dachów pod patronatem Fundacji Katalyst Engineering. Moduł ten przeznaczony jest dla uczniów klas IV, Umożliwia on realizację elementów podstawy programowej poprzez pracę nad projektami inżynieryjnymi. Program oparty jest na interdyscyplinarnym podejściu STEAM: – science – technology – engineering – art – math […]

W naszej szkole realizowany będzie jeden z modułów programu „Ogarnij Inżynierię”, Tajemnice zielonych dachów pod patronatem Fundacji Katalyst Engineering. Moduł ten przeznaczony jest dla uczniów klas IV, Umożliwia on realizację elementów podstawy programowej poprzez pracę nad projektami inżynieryjnymi.

Program oparty jest na interdyscyplinarnym podejściu STEAM:

– science – technology – engineering – art – math – czyli przyroda, technika, inżynieria, sztuka i matematyka.

Program został stworzony tak, aby uczniowie mogli powiązać naukę ze światem technologii, która ich otacza. Powiązanie to ma na celu zachęcenie uczniów do zdobywania wiedzy z matematyki czy nauk przyrodniczych. Wiedza z tych dziedzin, pokazana w kontekście realnych problemów, z którymi spotykamy się na co dzień, ma ułatwić uczniom zrozumienie potrzeby uczenia się tych przedmiotów. W ostatnich latach została zauważona potrzeba włączenia do powiązania tych nauk ze sztuką, co dobrze oddaje cytat: “Tam gdzie kończy się nauka, zaczyna się sztuka” Charles Negre. 

Dzieci już od najmłodszych lat poznają rzeczywistość przez eksperymentowanie, sprawdzenie działania i zastosowania różnych przedmiotów. Dzięki projektom inżynieryjnym możemy rozwijać to podejście i wykorzystać je do nauczenia dzieci podstaw myślenia naukowego. Uczniowie są zachęcani do rozwiązywania problemów poprzez wykonywanie doświadczeń w pracy zespołowej. Praca z projektami inżynieryjnymi pozwala uczniom zamienić umiejętności, które wypływają z ich naturalnej ciekawości w świadomy, zorganizowany proces poznawania. Dzieci w czasie tego procesu nie tylko zdobywają nową wiedzę, ale uczą się tego, jak się uczyć, łącząc ciężką pracę z zabawą.

W czasie pracy nad projektami, tak jak w nauce programowania uczniowie uświadamiają sobie jak ważna jest metoda prób i błędów. Próbują różnych rozwiązań, niezależnie od tego czy na początku wydają się one sensowne i warte realizacji. To pokazuje im, że popełnianie błędów jest integralną częścią procesu uczenia się i że to właśnie dzięki błędom uczymy się i możemy udoskonalać nasza wiedzę, umiejętności i projekty.
Thomas Edison, zanim wynalazł żarówkę, przeprowadził 10 tysięcy nieudanych prób. Zapytany, czy nie uważa tego za porażkę, powiedział: “Nie poniosłem porażki. Po prostu odkryłem 10 tysięcy błędnych rozwiązań.” 
(notatnik inżyniera)  

W programie będą brali udział nie tylko uczniowie klas czwartych, ale również nauczyciele, którzy zdecydowali się poświęcić swój czas, na to by wprowadzić dzieci do świata inżynierii. W specjalnym szkoleniu wzięły udział panie uczące różnych przedmiotów w klasach czwartych:

Przyroda – pani Renata Firlej oraz pani Hanna Cybula

Technika/plastyka – pani Magdalena Markowska

Informatyka – pani Iwona Szawlińska oraz pani Agnieszka Czarnota

Matematyka – pani Iwona Szawlińska oraz pani Agnieszka Czarnota

Koordynatorem całego projektu jest pani Magdalena Markowska

Na szkoleniu panie miały możliwość przeprowadzenia doświadczeń, nad którymi w szkole będą pracować uczniowie. Zbudowały dwa domy – tradycyjny i dom z zielonym dachem, a następnie dokonały pomiarów temperatury oraz wilgotności w obu budynkach – takie zajęcia czekają również na naszych uczniów. Wzięły udział w warsztatach obsługi drukarki 3D. zaplanowały swoje działania do realizacji w szkole, w ramach własnych przedmiotów.

ZAJĘCIA RUSZAJĄ WKRÓTCE!

Autor : Magdalena Markowska